Internat
Odpowiada
Jakie akty prawne regulują funkcjonowanie internatu? Czy budowa nowego budynku internatu podlega szczególnym przepisom budowlanym?
Co zrobić, aby założyć niepubliczny internat?
Najważniejsze akty prawne regulujące funkcjonowanie internatu to:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572, późn. zm.),
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DzU z 2001 r. nr 61, poz. 624, z późn. zm.),
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (DzU z 2005 r. nr 52, poz. 467).
W wypadku budowy nowego budynku internatu zastosowanie ma Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2002 r. nr 75, poz. 690, późn. zm.). W § 3 pkt 5 wymienione są budynki zamieszkania zbiorowego, których dotyczy cytowane rozporządzenie. Według tego zapisu budynek mieszkania zbiorowego to budynek przeznaczony do okresowego pobytu ludzi, w szczególności hotel, motel, pensjonat, domy wypoczynkowe i wycieczkowe, schroniska, internat, dom studencki itd. Budowa nowego internatu nie podlega więc szczególnym przepisom.
Internat publiczny zakładany jest na podstawie aktu założycielskiego, który określa nazwę i siedzibę (art. 58 ust. 1 ustawy o systemie oświaty). Internat publiczny funkcjonuje przy danej szkole i zasady jego działania określone są w statucie szkolnym.
Niepubliczny internat zakłada się zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie o systemie oświaty w rozdziale 8. „Szkoły i placówki niepubliczne”. Działa on na podstawie statutu.
Zgodnie z art. 82 wymienionej ustawy szkoły i placówki niepubliczne (np. internat) zakładać mogą osoby prawne i fizyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół lub placówek, np. wydział oświaty.
Zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:
1) oznaczenie osoby, która zamierza otworzyć placówkę i jej miejsca zamieszkania,
2) określenie rodzaju placówki (np. internat) oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania,
3) wskazanie miejsca prowadzenia placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających:
a) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
b) realizację innych zadań statutowych,
c) bhp warunków pobytu,
4) statut placówki,
5) dane dotyczące kwalifikacji dyrektora i pracowników przewidzianych do zatrudnienia w placówce.
Jednostka samorządu terytorialnego dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
Zaświadczenie o wpisie zawiera:
1) nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji,
2) datę i numer wpisu do ewidencji,
3) nazwę i rodzaj placówki,
4) osobę prowadzącą placówkę,
5) adres placówki.
Wojciech Melosik – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 62.
Brak komentarzy