Harmonogram zebrań rady pedagogicznej
Odpowiada
06.12.2007
Czy wszystkie terminy zwoływania posiedzeń rady pedagogicznej regulowane są w sposób ustawowy? Czy można zaplanować zebranie rady w sobotę?
Zebrania rady pedagogicznej zwoływane są w sposób
obligatoryjny i
fakultatywny.
Obligatoryjne posiedzenia rady pedagogicznej dotyczą zebrań w sprawach:
· organizacyjnych (porządkowych szkoły),
· klasyfikacyjnych (zatwierdzanie wyników klasyfikowania i promowania uczniów).
Mają one mniej więcej określony termin i określony formalny przebieg.
Art. 40 ust. 5 ustawy o systemie oświaty „
Fakultatywne zebrania rady pedagogicznej zwołuje się ze względu na konieczność przedyskutowania ważnych spraw szkoły (np. wydarzenia, rocznice itp.). O terminie i potrzebie zebrania decyduje wówczas dyrektor szkoły zgodnie z zaplanowanym przez siebie terminarzem posiedzeń rady pedagogicznej.
Rada pedagogiczna może spotykać się również w celach szkoleniowych – patrz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r.
W odróżnieniu od innych spotkań rady szkoleniowe mogą odbywać się w dowolnym czasie. Nie wymaga się też
Przykład rocznego harmonogramu posiedzeń rad pedagogicznych
Miesiąc
Tematyka zebrań
Sierpień
Rada organizacyjna i kwalifikacyjna (m.in. zatwierdzenie planu pracy szkoły oraz wyników egzaminów kwalifikacyjnych i poprawkowych).
Październik
Rada organizacyjna
Przyjęcie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Listopad
Rada szkoleniowa, np. zmiany w prawie oświatowym.
Styczeń
Rada klasyfikacyjna – zatwierdzenie wyników klasyfikacji semestralnej uczniów.
Marzec
Rada szkoleniowa, np. egzaminy zewnętrzne – organizacja, harmonogram, procedura itp.
Kwiecień
Rada klasyfikacyjna (klasy maturalne).
Czerwiec
Rada klasyfikacyjna – zatwierdzenie wyników klasyfikowania i promowania uczniów.
Rada organizacyjna – podsumowanie pracy szkoły oraz wnioski na następny rok szkolny.
Uwaga!
Jeżeli nie zachodzą specyficzne okoliczności, posiedzenia rady pedagogicznej powinny odbywać się po zakończeniu zajęć dydaktycznych. Do wszystkiego jednak należy podchodzić racjonalnie i rozsądnie. Jeżeli zajęcia trwają do 16.00 i dłużej, to można w dniu posiedzenia rady pedagogicznej zorganizować w szkole skrócone lekcje. Jednak taka organizacja dnia powinna się odbyć po wcześniejszym powiadomieniu rodziców oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę. Posiedzenia rady pedagogicznej potrafią być wielogodzinne. Gdyby tak rygorystycznie podchodzić do zapisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.), to codzienne funkcjonowanie szkół w znaczny sposób odbiegałoby od rzeczywistości (nie odbywałyby się bowiem żadne uroczystości, akademie, konkursy czy też próbne sprawdziany/egzaminy). Należy więc podchodzić rozsądnie do organizacji posiedzeń rady pedagogicznej, która przecież posiada swoje umocowanie w systemie oświaty.
Niezalecane jest też organizowanie spotkań w soboty, które są dniami wolnymi od pracy. Art. 42c ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela wyraźnie stanowi, że nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy.
Należy także pamiętać, że
udział nauczycieli w posiedzeniach rady pedagogicznej odbywa się w ramach obowiązującego nauczyciela 40-godzinnego czasu pracy (nieobecność na radzie jest traktowana jak nieobecność w pracy).
Podstawy prawne:
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r.
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
Lucyna Gromiec – konsultant w Pracowni Doskonalenia Kadry Kierowniczej Oświaty i Doradztwa Metodycznego Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, prowadzi szkolenia dla kierowniczej kadry oświatowej, rad pedagogicznych, nauczycieli oraz wychowawców, współautorka projektu edukacji prawnej społeczności szkolnej, nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Administracji Publicznej, ekonomista
Brak komentarzy