MEN kończy prace nad wdrożeniem systemu oceniania opisowego
19.08.2015
MEN dopełnia formalności, by wraz z pierwszym dzwonkiem w szkołach na wszystkich etapach nauczania obowiązywały oceny opisowe. Właśnie zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie projektu stosownego rozporządzenia.
Resort nie ujawnił jeszcze wyników konsultacji. Dokument został przekazany do zaopiniowania w połowie lipca. Minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska chce, by wszedł on w życie z dniem rozpoczęcia nowego roku szkolnego, czyli 1 września.
Rozporządzenie jest niezbędnym uzupełnieniem znowelizowanej ustawy o systemie oświaty, w której przewidziano możliwość stosowania ocen opisowych w ocenianiu wewnątrzszkolnym we wszystkich klasach wszystkich typów szkół, a nie jak dotychczas – tylko w klasach I–III szkoły podstawowej. Warunkiem jest uwzględnienie takiej możliwości w statucie szkoły.
„Oceny opisowe są stosowane w szkołach wielu krajów UE (Dania, Niemcy, Szwecja, Słowenia, Finlandia, Estonia, Łotwa, Grecja). Najpowszechniej są one stosowane w najmłodszych klasach szkoły podstawowej” – podaje MEN w uzasadnieniu.
Ważnym udogodnieniem ma być możliwość stosowania wydruków komputerowych, tak jak to dotychczas obowiązywało w klasach początkowych. Wydrukowana i podpisana przez nauczyciela lub wychowawcę ocena nie będzie musiała być ani wklejana, ani zszywana z arkuszem ocen. Wystarczy, że będzie z nim przechowywana, np. w teczce.
Brak komentarzy