PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
13.11.2007
Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL) jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013 i jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).
Głównym celem Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej. Ten cel będzie realizowany między innymi przez aktywizację zawodową, rozwijanie potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw i ich pracowników, podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa, zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego oraz wsparcie mechanizmów efektywnego zarządzania w administracji państwowej. W ramach programu wsparciem zostaną objęte następujące obszary: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, adaptacyjność pracowników i przedsiębiorstw, zagadnienia związane z rozwojem zasobów ludzkich na terenach wiejskich, z budową sprawnej i skutecznej administracji publicznej oraz partnerskiego państwa, a także z promocją postaw zdrowotnych wśród osób pracujących.
PO KL będzie koncentrował wsparcie na następujących obszarach: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, rozwój potencjału adaptacyjnego pracowników i przedsiębiorstw, a także na zagadnieniach związanych z budową sprawnej i skutecznej administracji publicznej wszystkich szczebli i wdrażaniu zasady dobrego rządzenia.
Wdrażanie Programu
Program składa się z 10 Priorytetów realizowanych zarówno na poziomie centralnym, jak i regionalnym. W ramach komponentu centralnego środki zostaną przeznaczone przede wszystkim na wsparcie efektywności struktur i systemów instytucjonalnych, natomiast środki komponentu regionalnego zostaną w głównej mierze przeznaczone na wsparcie dla osób i grup społecznych.
Priorytety realizowane centralnie to:
- Priorytet I. Zatrudnienie i integracja społeczna,
- Priorytet II. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących,
- Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty,
- Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka,
- Priorytet V. Dobre rządzenie.
Priorytety realizowane na szczeblu regionalnym (tj. przez samorządy wojewódzkie bądź instytucje przez nie wyznaczone) to:
- Priorytet VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich,
- Priorytet VII. Promocja integracji społecznej,
- Priorytet VIII. Regionalne kadry gospodarki,
- Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Ponadto będzie realizowany Priorytet X. Pomoc techniczna, którego celem jest zapewnienie właściwego zarządzania, wdrażania oraz promocji Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekty edukacyjne
Możliwość sfinansowania projektów z zakresu szeroko rozumianej edukacji istnieje w ramach Priorytetu III. Wysoka jakość systemu oświaty wdrażanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, oraz w ramach Priorytetu IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach wdrażanego przez samorządy wojewódzkie bądź instytucje przez nie wyznaczone.
Projekty realizowane w ramach Priorytetu III powinny mieć charakter ponadregionalny i mogą obejmować następujące typy projektów:
a) opracowanie i wdrożenie koncepcji instytucjonalnego zaplecza badawczego;
b) badania w obszarze funkcjonowania systemu oświaty, efektywności kształcenia oraz dostosowania jego zakresu do potrzeb rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem grup społecznych zagrożonych marginalizacją;
c) usprawnienie systemu zbierania i analizy danych dotyczących funkcjonowania systemu oświaty, między innymi poprzez rozwój Systemu Informacji Oświatowej;
d) rozwój i modernizację systemu egzaminów zewnętrznych, w tym badania w zakresie wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych w polityce edukacyjnej;
e) wzmocnienie efektywności systemu nadzoru pedagogicznego;
f) modernizacja istniejących oraz opracowanie nowych form kształcenia nauczycieli (w tym również kształcenia praktycznego);
g) wsparcie systemu akredytacji placówek kształcenia i doskonalenia nauczycieli;
h) modernizację procesu kształcenia między innymi przez:
− doskonalenie podstaw programowych,
− rozwój innowacyjnych programów nauczania, w szczególności w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych oraz przedsiębiorczości,
− opracowywanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych metod kształcenia oraz ponadregionalnych programów rozwijania kompetencji kluczowych uczniów,
− rozwój systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
− opracowanie i wdrożenie innowacyjnych, ponadregionalnych programów doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego we współpracy z przedsiębiorstwami,
– upowszechnianie innowacyjnych programów i metod oraz najlepszych praktyk (dydaktycznych i organizacyjnych), m.in. poprzez rozwój portalu edukacyjnego Scholaris;
i) rozwój systemu i upowszechnienie modelu uczenia się przez całe życie;
j) opracowanie i wdrożenie Krajowych Ram Kwalifikacji i Krajowego Systemu Kwalifikacji.
Projekty realizowane w ramach Priorytetu IX powinny mieć charakter regionalny i mogą obejmować następujące typy projektów:
a) regionalne programy upowszechnienia edukacji przedszkolnej;
b) dofinansowanie lokalnych i regionalnych programów pomocy stypendialnej dla uczniów szczególnie uzdolnionych (zwłaszcza w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych), którzy pochodzą z rodzin najuboższych;
c) realizacja skierowanych do osób dorosłych programów, umożliwiających uzupełnianie lub podwyższanie kwalifikacji formalnych (ogólnych i zawodowych);
d) usługi doradcze i informacyjne w zakresie formalnego kształcenia ustawicznego;
e) wsparcie placówek prowadzących formalne kształcenie ustawiczne umożliwiające między innymi podniesienie jakości oferowanych usług, ich dostosowanie do potrzeb regionalnego rynku pracy oraz wdrożenie innowacyjnych form kształcenia ustawicznego;
f) wsparcie oddolnych inicjatyw społecznych podejmowanych przez mieszkańców obszarów wiejskich na rzecz przeciwdziałania ich marginalizacji w obszarze edukacji;
g) realizacja projektów rozwojowych służących poprawie jakości kształcenia (również w formie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych) i obejmujących:
− wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia,
− zwiększenie efektywności nauczania kompetencji kluczowych z punktu widzenia dalszej ścieżki edukacyjnej i potrzeb rynku pracy (w szczególności w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych, kompetencji lingwistycznych i ICT, przedsiębiorczości);
h) wdrażanie programów sprawnego zarządzania szkołą;
i) diagnozowanie potrzeb edukacyjnych w kontekście uwarunkowań lokalnego i regionalnego rynku pracy;
j) rozszerzenie oferty poradnictwa edukacyjno-zawodowego w szkołach;
k) modernizacja oferty kształcenia zawodowego oraz jej dostosowanie do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy;
l) programy współpracy szkół i placówek oświatowych, które prowadzą kształcenie zawodowe, z przedsiębiorcami i instytucjami rynku pracy;
m) wyposażenie w nowoczesne materiały dydaktyczne (w tym podręczniki) szkół i placówek oświatowych prowadzących kształcenie zawodowe;
n) realizację projektów rozwojowych szkół prowadzących kształcenie zawodowe, służących poprawie jakości kształcenia (również w formie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych) obejmujących:
– wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia;
– zwiększenie efektywności nauczania kompetencji kluczowych z punktu widzenia dalszej ścieżki edukacyjnej i potrzeb rynku pracy (w szczególności: w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych, kompetencji lingwistycznych i ICT, przedsiębiorczości);
– wdrażanie programów sprawnego zarządzania szkołą;
o) studia podyplomowe, kursy i szkolenia skierowane do nauczycieli, pracowników dydaktycznych placówek prowadzących kształcenie ustawiczne w formach szkolnych, pracowników szkół oraz administracji oświatowej w zakresie zgodnym z regionalną polityką edukacyjną;
p) programy obejmujące uzupełnianie formalnych kwalifikacji nauczycieli;
q) programy dostosowania struktury i kwalifikacji nauczycieli do zmieniającej się sytuacji demograficznej w szkolnictwie.
Finansowanie Programu
Program Operacyjny Kapitał Ludzki będzie finansowany w 85% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz w 15% ze środków krajowych. Całość kwoty, którą przewidziano na realizację Programu, wynosi prawie 11,5 mld euro, w tym wkład finansowy Europejskiego Funduszu Społecznego to ponad 9,7 mld euro, a pozostałą część stanowią środki krajowe.
Instytucje mogące realizować projekty
W ramach PO KL przewiduje się możliwość realizacji projektów w dwóch głównych trybach: systemowym i konkursowym. W trybie systemowym projekty są realizowane przez beneficjentów imiennie wskazanych w programie lub dodatkowych dokumentach stanowiących jego uszczegółowienie. Natomiast w trybie konkursowym projekty będą mogły realizować wszystkie podmioty między innymi:
instytucje rynku pracy,
instytucje szkoleniowe,
jednostki administracji rządowej i samorządowej,
przedsiębiorcy,
instytucje otoczenia biznesu,
organizacje pozarządowe,
instytucje systemu oświaty i szkolnictwa wyższego,
inne podmioty.
Brak komentarzy