Nadzór pedagogiczny
06.07.2009
Na stronie internetowej MEN został opublikowany projekt rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Celem projektu jest wzmocnienie systemu nadzoru pedagogicznego z ukierunkowaniem jego sprawowania na dokonywanie analizy i oceny jakości działalności edukacyjnej zarówno szkół, jak i placówek.
Założenie nowego modelu nadzoru pedagogicznego rozgranicza trzy zadania nadzorcze organów sprawujących nadzór, w tym kuratorów oświaty. Są to:
– ewaluacja działalności edukacyjnej szkół i placówek,
– kontrola przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
– wspomaganie pracy szkół i placówek w zakresie ich działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
Rozporządzenie wprowadza dwa poziomy ewaluacji – ewaluację zewnętrzną, prowadzoną przez organ nadzoru oraz ewaluację wewnętrzną, prowadzoną przez dyrektora szkoły lub placówki we współpracy z nauczycielami.
Ewaluacja zewnętrzna ma za zadanie zbadanie efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, procesów zachodzących w szkole lub placówce służących jej rozwojowi, funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym oraz zarządzanie szkołą lub placówką. Projekt rozporządzenia wprowadza pięć poziomów spełnienia przez szkołę wymogów w wymienionych wyżej obszarach. Zespół dokonujący ewaluacji jest zobowiązany do przedstawienia radzie pedagogicznej zakresu i harmonogramu ewaluacji. Ewaluacja nie powinna trwać dłużej niż 5 dni roboczych w ciągu kolejnych dwóch tygodni. Organ nadzoru kontroluje także przestrzeganie przez szkoły i placówki przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Rozporządzenie określa także wykaz stanowisk w kuratoriach oświaty oraz innych urzędach sprawujących nadzór pedagogiczny, których zajmowanie wymaga kwalifikacji pedagogicznych oraz wymogi niezbędne dla zajmowania tych stanowisk.
Brak komentarzy