Działalność stowarzyszeń i wolontariuszy w szkole
26.11.2008
Stowarzyszenie to dobrowolne, samorządne, trwałe zrzeszenie w celach niezarobkowych.
Ich tworzenie przysługuje obywatelom polskim mającym zdolność do czynności prawnych i niepozbawionych praw publicznych. Podstawą prawną funkcjonowania stowarzyszeń jest ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (DzU z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).
Minimalna liczba osób tworzących stowarzyszenie to 15. Uchwalają one statut oraz wybierają komitet założycielski.
Statut stowarzyszenia winien zawierać: nazwę, teren działania, cele i zadania, sposoby ich realizacji, sposoby nabywania i utraty członkostwa, prawa i obowiązki członków, władze, tryb ich wyboru i kompetencje, sposób reprezentowania, sposób uzyskiwania środków majątkowych, ustanawianie składek członkowskich, warunki ważności uchwał, zasady dokonywania zmian w statucie, sposób rozwiązania stowarzyszenia.
Mówiąc o stowarzyszeniach w kontekście ich współpracy ze szkołą (przy czym nawiązanie współpracy może nastąpić z inicjatywy szkoły lub stowarzyszenia),
celami działania mogą być:
udzielanie pomocy dzieciom i ich rodzinom w trudnych sytuacjach życiowych,
prowadzenie działalności profilaktycznej wobec patologii społecznej,
rozwijanie twórczości wśród dzieci,
wsparcie aktywności dzieci (np. wyjazdy na koncerty czy festiwale),
rozwijanie współpracy międzynarodowej wśród dzieci,
udzielanie pomocy dzieciom niepełnosprawnym,
wsparcie szkolnego sportu,
poprawa szkolnej bazy sportowej (np. budowa boiska),
szerzenie oświaty zdrowotnej,
pomoc dla dzieci z autyzmem,
prowadzenie działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej.
Cele realizować można w rozmaity sposób:
prowadzenie poradni dla dzieci i ich rodziców,
pełnienie stałych dyżurów przez członków kompetentnych w danej dziedzinie,
wspieranie dzięki zajęciom edukacyjnym twórczości wśród dzieci,
współpraca z organizacjami wspierającymi, na przykład międzynarodowe projekty,
prowadzenie terapii,
współorganizowanie sportowych imprez, festynów,
organizowanie spotkań z dziećmi i ich rodzicami.
Oczywiście na realizację postawionych celów należy posiadać środki finansowe, przy czym są one przeznaczone wyłącznie na ich urzeczywistnienie, a nie dla członków stowarzyszenia.
Stowarzyszenia funkcjonują dzięki:
opłatom wpisowym i składkom członkowskim,
dotacjom,
darowiznom,
spadkom, zapisom,
dochodom z ruchomości i nieruchomości stanowiących własność stowarzyszenia,
wpływom z działalności statutowej (stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a dochód służy realizacji celów).
Biorąc pod uwagę mnogość możliwości działania stowarzyszeń, jak najbardziej sensowne jest podejmowanie przez szkoły różnorakich form współpracy. Korzystając z pomocy stowarzyszenia przy na przykład budowie boiska szkolnego, zapewnia się poprawę bazy, a co za tym idzie zwiększenie możliwości korzystania z niej przez dzieci, a tym samym w pewnym sensie organizowanie im czasu wolnego. Podejmując współpracę na przykład ze Stowarzyszeniem na Rzecz Efektywnych Metod Umuzykalniania, rozwija się wśród dzieci umiejętność gry na instrumentach
Ze szkołami współpracują również wolontariusze, których ogólne zasady działania reguluje Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (DzU z 2003 r., Nr 96, poz. 873). Określa ona, iż wolontariuszem jest każda osoba, która dobrowolnie i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na rzecz organizacji i instytucji na zasadach określonych w ustawie. Przy czym wolontariusz musi posiadać kwalifikacje do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń tylko wtedy, gdy obowiązek ten wynika z przepisów prawnych. Wolontariusze współpracują również ze szkołami na podstawie porozumienia, które określa zakres, sposób i czas wykonania świadczenia. W wypadku wolontariatu przekraczającego 30 dni porozumienie winno mieć formę pisemną (dla terminów krótszych wystarczy umowa ustna).
Wolontariat może występować w następujących formach:
akcyjny – wolontariusze są zatrudniani przy jednorazowej akcji, na przykład zbiórce dla ofiar kataklizmu,
stały – ochotnicy w sposób ciągły współpracują z daną organizacją, pracę wykonują regularnie, na przykład dwa razy w tygodniu pomagają w opiece nad dziećmi w świetlicy szkolnej,
indywidualny – praca na rzecz osób prywatnych w ich domach, na przykład opieka nad niepełnosprawnym dzieckiem w czasie nauczania indywidualnego.
Pamiętać należy, iż wolontariat to nie tylko bezinteresowna praca, ale również nabywanie umiejętności, które mogą się okazać przydatne w późniejszej pracy, a czasem są elementem bardzo istotnym przy ubieganiu się o pracę (na żądanie wolontariusza organizacja wydaje mu pisemne zaświadczenie o wykonywaniu świadczeń na zasadzie wolontariatu z informacją o tym, co robił w ramach swoich obowiązków oraz jakie zdobył doświadczenie, może poprosić również o opinię, która zawiera ocenę jego pracy).
Przykłady działań wolontariuszy na terenie szkół:
pomoc parafialnemu Caritas,
zbiórki żywności,
sprzedaż własnych rękodzieł przy okazji na przykład festynów (przeznaczenie pieniędzy na przykład na wyjazd dla biednych dzieci na zieloną szkołę),
organizacje balów karnawałowych,
pomoc dzieciom z problemami w nauce,
praca w szkolnej świetlicy,
zbiórki odzieży, zabawek dla dzieci z domów dziecka,
praca w szkolnej bibliotece,
korepetycje na przykład na terenie parafii,
pomoc w przygotowaniu rozgrywek sportowych, festynów, Dnia Dziecka.
Podobnie jak stowarzyszenia, wolontariusze stanowią bardzo cenny czynnik wspierający podstawowe zadania statutowe szkoły i jak najbardziej zasadne jest popieranie wszelkich inicjatyw wolontariuszy na terenach szkół.
Wojciech Melosik – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 62
Brak komentarzy