Zmiana systemu nauczania matematyki
16.12.2010
Nauczyciele mają obowiązek zmienić sposób nauczania matematyki, tak by uczniowie, rozwiązując zadania, byli w stanie sami przeanalizować i rozwiązać przedstawiony im problem, a nie tylko stosować wyuczone wcześniej schematy. Takich zmian chce Ministerstwo Edukacji Narodowej.
– Chodzi o wykształcenie w uczniach umiejętności poszukiwania, a nie odtwarzania rozwiązań, umiejętności samodzielnego myślenia, wyciągania wniosków, samodzielnego poszukiwania argumentów i uzasadnienia rozwiązań – powiedziała wiceminister edukacji Krystyna Szumilas we wtorek podczas konferencji „Rozwijanie kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji naukowych i technicznych w projektach współpracy europejskiej”.
Konferencję zorganizowały w Warszawie Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji i Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Zgodnie ze słowami wiceminister dotąd w polskiej szkole obowiązywał schemat uczenia uczniów poprzez algorytmy i wiedzę, na przykład mówiono o rachunku różniczkowym, a nie o tym, jak i kiedy go wykorzystać. Wiceminister zaznaczyła, że to trzeba zmienić.
Według wiceminister Szumilas w ostatnim czasie sporo już zrobiono, by zmienić sposób uczenia uczniów matematyki, jednak wiele jeszcze należy zrobić. Jednym z wprowadzonych usprawnień jest nowa podstawa nauczania, w której położono nacisk na rozwijanie u ucznia rozumowania matematycznego, modelowania, dowodzenia.
Wiceminister przypomniała, że w nowej podstawie nie tylko określono, co uczeń powinien umieć i wiedzieć, kończąc kolejne etapy nauki, ale także zapisano zalecenia dla nauczycieli, które pomogą efektywnie pracować z uczniami.
Brak komentarzy