Procedura klasyfikacji śródrocznej uczniów
23.01.2008
Procedura klasyfikacji śródrocznej uczniów opracowana na podstawie Statutu Zespołu Szkół Ekonomicznych w Kielcach oraz Regulaminu Wewnątrzszkolnego Oceniania
Przez pojęcie „klasyfikacja” należy rozumieć podsumowanie osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania ucznia w danym okresie.
Podstawą prawną oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów jest:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU z 2007 roku Nr 83, poz. 562 ze zm.),
statut szkoły,
Regulamin Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
Z tymi dokumentami należy zapoznać nauczycieli, uczniów oraz rodziców.
Dyrektor szkoły powinien:
wydać zarządzenie w sprawie klasyfikacji uczniów, w którym określa ważne terminy wynikające z organizacji roku szkolnego i zadania poszczególnych członków rady pedagogicznej;
sprawować nadzór nad terminami ustalonymi w zarządzeniu;
przeprowadzić posiedzenie rady pedagogicznej poświęcone klasyfikacji śródrocznej;
określić wnioski z klasyfikacji.
Dokonując klasyfikacji, należy uwzględnić wiedzę, umiejętności, wkład pracy ucznia i jego zachowanie.
Klasyfikacja śródroczna jest przeprowadzana według skali ocen i na zasadach przyjętych w danej szkole, które są zapisane w jej statucie.
Śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia.
Na miesiąc przed radą klasyfikacyjną nauczyciele informują ucznia o przewidywanych ocenach śródrocznych.
Śródroczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów klasy i ocenianego ucznia (według skali ocen określonej w statucie).
Przed radą klasyfikacyjną wychowawcy klas powiadamiają rodziców i uczniów o zagrożeniach ocenami niedostatecznymi oraz przewidywanych ocenach zachowania (terminy podaje dyrektor w zarządzeniu).
Jeżeli z klasyfikacji śródrocznej wynika, że poziom osiągnięć ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuację nauki w semestrze programowo wyższym, nauczyciele podczas rady klasyfikacyjnej powinni stworzyć mu szansę uzupełnienia braków.
Uczeń może nie być klasyfikowany z zajęć edukacyjnych, jeżeli brakuje podstaw do wystawienia oceny z powodu nieobecności w ciągu ponad połowy czasu przeznaczonego na dane zajęcia.
Uczeń niesklasyfikowany z powodu nieobecności może za zgodą rady pedagogicznej, na swój wniosek (rodziców/prawnych opiekunów), przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego na zasadach określonych w regulaminie wewnątrzszkolnego oceniania.
Dokumentacja związana z klasyfikacją obejmuje:
wymagania edukacyjne opracowane przez nauczycieli przedmiotów na poszczególne oceny,
kryteria oceniania z zachowania,
pisemne prace uczniów – sprawdzone i ocenione,
decyzje dyrektora szkoły dotyczące zwolnienia ucznia z lekcji wychowania fizycznego,
opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej,
orzeczenia o potrzebie kształcenia indywidualnego,
dzienniki lekcyjne.
Podstawa prawna:
1) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku
2) Regulamin Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
Lucyna Gromiec – konsultant w Pracowni Doskonalenia Kadry Kierowniczej Oświaty i Doradztwa Metodycznego Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach; prowadzi szkolenia dla kierowniczej kadry oświatowej, rad pedagogicznych, nauczycieli oraz wychowawców; współautorka projektu edukacji prawnej społeczności szkolnej, nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Administracji Publicznej, ekonomista, dyrektor ZSE w Kielcach
Brak komentarzy