Program sektorowy Grundtvig
30.01.2008
Grundtvig jest programem sektorowym programu „Uczenie się przez całe życie”. Koncentruje się na edukacji ogólnej niezawodowej osób dorosłych.
1. Cele i odbiorcy
Program sektorowy Grundtvig oprócz realizacji celów programu „Uczenie się przez całe życie” zakłada realizację celów szczegółowych i operacyjnych.
Cele szczegółowe obejmują:
a) odpowiadanie na wyzwania edukacyjne związane ze starzeniem się populacji w Europie;
b) pomoc w zapewnianiu osobom dorosłym ścieżek poprawy ich wiedzy i kwalifikacji[1].
Z kolei cele operacyjne to:
a) poprawa pod względem jakościowym i ilościowym oraz pod względem dostępności ogólnoeuropejskiej mobilności osób biorących udział w kształceniu dorosłych, tak by wesprzeć mobilność co najmniej 7 000 tych osób rocznie do końca 2013 roku;
b) poprawa pod względem jakościowym i ilościowym współpracy pomiędzy organizacjami zajmującymi się kształceniem dorosłych w Europie;
c) zapewnienie alternatywnych możliwości dostępu do kształcenia dorosłych osobom z grup wymagających szczególnego wsparcia oraz marginalnych środowisk społecznych, w szczególności osobom starszym oraz osobom, które zaniechały kształcenia bez osiągnięcia podstawowych kwalifikacji;
d) ułatwienie rozwoju innowacyjnych praktyk w dziedzinie kształcenia dorosłych, a także ich transferu, w tym z państwa uczestniczącego do innych państw;
e) wspieranie tworzenia innowacyjnych i opartych na technologiach informacyjno komunikacyjnych treści, usług, metodologii uczenia oraz praktyk w zakresie uczenia się przez całe życie;
f) poprawa metod dydaktycznych oraz zarządzania organizacjami kształcenia dorosłych[2].
Działania w programie sektorowym Grundtvig mogą być realizowane przez różnego rodzaju podmioty zajmujące się niezawodową edukacją dorosłych (zarówno w sferze edukacji formalnej, jak i nieformalnej), w tym:
placówki kształcenia zawodowego (np. CKU),
instytucje kulturalne/kultury (np. domy kultury, biblioteki, muzea),
podmioty gospodarcze prowadzące działalność edukacyjną dla dorosłych,
instytucje rynku pracy, na przykład urzędy pracy,
i instytucje pomocy społecznej,
organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia), Uniwersytety Trzeciego Wieku prowadzące działalność edukacyjną dla dorosłych.
Bezpośrednimi adresatami oferty Grundtviga mogą być osoby dorosłe, czyli „każda osoba, która zakończyła już edukację formalną w szkole i ewentualnie ukończyła studia wyższe, niezależnie od tego, czy otrzymała, czy nie świadectwo lub dyplom ukończenia szkoły. Działania programu Grundtvig mogą dotyczyć również młodych osób dorosłych, które jeszcze się uczą w szkołach lub studiują, o ile działania te dotyczą oferty edukacyjnej dla dorosłych, a nie programu nauczania w szkole czy uczelni (np. wieczorowe kursy językowe, komputerowe, tańca, itd.)”[3].
Do adresatów zaliczyć można:
młodzież, która przerwała edukację szkolną,
osoby z grup defaworyzowanych (m.in. osoby starsze, niepełnosprawne, bezrobotni, z obszarów wiejskich),
kadra zajmująca się edukacją dorosłych (m.in. nauczyciele dorosłych, edukatorzy, trenerzy, kadra zarządzająca edukacją dorosłych, również w dziedzinie języków obcych).
2. Kraje realizujące Grundtviga
Partnerów do realizacji projektów można szukać w:
krajach członkowskich Unii Europejskiej (27 państw),
krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG/EFTA) – Islandia, Lichtenstein, Norwegia,
Turcji (kraj kandydujący do członkostwa w UE).
W poszukiwaniu partnerów do projektu warto skorzystać z danych zamieszczonych na stronie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (dział Grundtvig). W zakładce „Poszukiwanie partnerów” znajdziemy informacje na temat:
· baz danych na stronach http://partbase.eupro.se, http://siu.no/en,
· dostępu do kompendiów projektów realizowanych w poprzednich latach, zawierających dane instytucji, które w nich uczestniczyły, http://www.socrates.org.pl/socrates2/index1.php?dzial=10&node=47&doc=1000161
· instytucji europejskich poszukujących partnerów w Polsce (dane teleadresowe, opis profilu działalności, oferta).
Narodowa Agencja przyjmuje oferty polskich instytucji („fiszki” zawierające dane o instytucji i potencjalnym projekcie), a następnie przekazuje je innym Agencjom w krajach europejskich. Podobne oferty również otrzymuje od nich. Szansę na znalezienie partnerów stwarzają też indywidualne „wizyty przygotowawcze” i „seminaria kontaktowe”. Ich organizatorami są Narodowe Agencje programu LLP. Spotkania pozwalają lepiej przygotować projekt (cele, role w projekcie, metody pracy, plan). Nabór kandydatów prowadzi Narodowa Agencja programu „Uczenie się przez całe życie”, szczegółowe informacje: www.frse.org.pl, www.grundtvig.org.pl (zakładki „Akcja – Projekty Partnerskie Grundtviga”, „Wizyty Przygotowawcze”).
3. Rodzaje projektów
Program sektorowy Grundtvig zakłada możliwość realizowania następujących typów projektów:
a) projekty partnerskie Grundtviga (Learning Partnership)
skład grupy partnerskiej: minimum 3 organizacje z 3 krajów (w tym minimum 1 z UE),
czas realizacji projektu: 2 lata (dla wniosków złożonych w 2008 r. – od 1 sierpnia 2008 do 31 lipca 2010),
cechy projektu: wymiana doświadczeń, praktyk, zarządzanie edukacją dorosłych, wspólna praca nad metodami nauczania, pilotaż i wdrażanie nowych rozwiązań, udział kadry organizacji partnerskich i słuchaczy, wyjazdy kadry i słuchaczy do instytucji partnerskich,
·dofinansowanie ma charakter ryczałtu, wynosi 10 000 EUR przy założeniu co najmniej 4 wyjazdów za granicę, 14 000 EUR przy założeniu co najmniej 8 wyjazdów za granicę, 18 000 EUR przy założeniu co najmniej 12 wyjazdów za granicę,
nie jest wymagany wkład własny,
akcja zdecentralizowana, instytucja zarządzająca: Narodowa Agencja (miejsce składania wniosków),
terminy składania wniosków: 15 lutego 2008.
b) wyjazdy szkoleniowe dla kadry edukacji dorosłych
udział osób zajmujących się edukacją dorosłych (nauczyciele, edukatorzy, osoby szkolące nauczycieli dorosłych, kadra kierownicza instytucji zajmujących się edukacją dorosłych, osoby działające na rzecz osób dorosłych, doradcy zawodowi, wizytatorzy) w formach szkoleniowych za granicą (konferencje, seminaria, kursy, praktyki),
czas trwania: od pięciu dni do sześciu tygodni,
akcja zdecentralizowana, instytucja zarządzająca: Narodowa Agencja (miejsce składania wniosków),
terminy składania wniosków: 31 stycznia 2008 (kursy rozpoczynające się w okresie 01.04–30.06.2008), 31 marca 2008 (kursy rozpoczynające się w okresie 01.07–30.09.2008), 30 czerwca 2008 (kursy rozpoczynające się w okresie 01.10–31.12.2008), 30 września 2008 (kursy rozpoczynające się w okresie 01.01–31.03.2009).
c) wizyty przygotowawcze (Preparatory Visits)
akcja zdecentralizowana,
iinstytucja zarządzająca: Narodowa Agencja (miejsce składania wniosków).
d) projekty wielostronne (Multilateral Projects)
akcja scentralizowana, instytucja zarządzająca: Komisja Europejska (Agencja Wykonawcza w Brukseli, miejsce składania wniosków),
terminy składania wniosków: 29 lutego 2008,
dofinansowania: do 150 000 rocznie, obowiązuje wkład własny – minimum 25 proc.,
cechy projektu: przygotowanie innowacyjnych produktów (np. programy i materiały szkoleniowe z zakresu kompetencji kluczowych, poprawy jakości i dostępu do edukacji osób dorosłych).
e) sieci Grundtviga
akcja scentralizowana, instytucja zarządzająca: Komisja Europejska (Agencja Wykonawcza w Brukseli, miejsce składania wniosków),
koncentracja na uczeniu się języków obcych osób dorosłych, tworzenie sieci akademickich na rzecz edukacji dorosłych,
dofinansowania: do 150 000 rocznie, obowiązuje wkład własny – minimum 25 proc.,
terminy składania wniosków: 29 lutego 2008.
f) działania towarzyszące (Accompanying Measures)
akcja scentralizowana, instytucja zarządzająca: Komisja Europejska (Agencja Wykonawcza w Brukseli, miejsce składania wniosków),
służą wsparciu działań informacyjnych, upowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników,
terminy składania wniosków: 29 lutego 2008.
www.frse.org.pl, www.grundtvig.org.pl, http://ec.europa.eu/education, materiały Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowej Agencji Programu „Uczenie się przez całe życie”
[1] Decyzja nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 listopada 2006 roku ustanawiająca program działań w zakresie uczenia się przez całe życie, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 24.11.2006, L 327/59
[2] Decyzja nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 listopada 2006 roku ustanawiająca program działań w zakresie uczenia się przez całe życie, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 24.11.2006, L 327/59–60
[3] cyt. za: www.grundtvig.org.pl, „Informacje o programie”
Brak komentarzy