Obliczanie pensum
Odpowiada
03.12.2009
Jak obliczyć nauczycielom mającym klasy maturalne liczbę godzin do przepracowania? Ile godzin musi przepracować taki nauczyciel w ciągu ośmiu miesięcy, aby uzupełnić brakujące godziny z dwóch pozostałych miesięcy?
Najlepiej wytłumaczyć ten problem na konkretnym przykładzie posługując się królową nauk – matematyką.
Załóżmy, że mamy następujące dane:
– Rok szkolny obejmuje 38 tygodni (w klasach maturalnych 30 tygodni, bo maturzyści uczą się o 2 miesiące − czyli 8 tygodni − krócej).
– Pensum nauczyciela wynosi 18 godzin w tygodniu.
Szukane:
x – liczba godzin w planie (30 tyg.)
y – liczba godzin w planie (8 tyg.)
Stąd;
(30x + 8y) : 38 = 18
30x + 8y = 684 / :2
15x + 4y = 342
15x = 342 – 4y / : 15
x = 22,8 – 0,26y
Przykład
Zakładam, że po odejściu klas maturalnych nauczyciel przez ostatnie 2 miesiące (8 tygodni) będzie miał na przykład 15 godzin tygodniowo, czyli y = 15
Stąd, wykorzystując wcześniej obliczoną regułę x = 22,8 – 0,26y
Podstawiam 15 w miejsce y i otrzymuję:
x = 22,8 – 0,26 ∙ 15
x = 22,8 – 3,9
x = 18,9
Odpowiedź:
Przy wytycznej, że rok szkolny ma 38 tygodni oraz przy założeniu, że po odejściu klas maturalnych nauczyciel realizowałby 15 godzin w tygodniu (mniej niż wynosi pensum o 3 godziny przez dwa miesiące), to według obliczeń wystarczy, by przez 30 tygodni miał 19 godzin tygodniowo (18,9 zaokrąglamy do 19).
Wypracowana przez 30 tygodni jedna godzina dodatkowo (19 −18 = 1) da nam 30 godzin nadliczbowych w ciągu tych 8 miesięcy. Natomiast w pozostałych 2 miesiącach (8 tygodniach) do wypracowania pensum będzie brakowało 3 godziny − razy 8 tygodni, daje 24 godziny. Stąd prosty wniosek, że z 30 nadgodzin należy uzupełnić brakujące 24 godziny i do rozliczenia pozostanie 6 godzin nadliczbowych w ciągu roku (bo 30 – 24 = 6).
Lucyna Gromiec – konsultant w Pracowni Doskonalenia Kadry Kierowniczej Oświaty i Doradztwa Metodycznego Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach; prowadzi szkolenia dla kierowniczej kadry oświatowej, rad pedagogicznych, nauczycieli oraz wychowawców; współautorka projektu edukacji prawnej społeczności szkolnej; nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Administracji Publicznej; ekonomista.
Brak komentarzy