Umowa
Odpowiada
14.10.2009
Pracuję na podstawie umowy o pracę z roku 1997, w pełnym wymiarze godzin z. Otrzymałam w roku 2001 akt mianowania, a w 2003 awans nauczyciela dyplomowanego.
Obecnie mam 16 godz. kształcenia zintegrowanego, 2 godz. wychowania przedszkolnego i 6 godz. W bibliotece (do wszystkiego mam kwalifikacje). Pytanie moje dotyczy warunków zatrudnienia. Przekształcenie podstawy prawnej stosunku pracy, o którym mowa w ust. 5a Karty Nauczyciela, potwierdza na piśmie dyrektor szkoły. Nie otrzymałam takiego przekształcenia, mimo licznych próśb. Nie wiem jaki jest mój obowiązkowy wymiar godzin − teoretycznie 18+1, ale 6 godz. biblioteki mam naliczane z etatu bibliotekarza czyli z 30. Nie mam również określonych na piśmie zasad ustalania wynagrodzenia. Od kadrowej dowiedziałam się, że akt mianowania jest równoznaczny z umową na podstawie mianowania. Proszę o poradę, jakie działania powinnam podjąć, bym miała aktualną umowę o pracę?
Pytanie jest złożone i odpowiedź na nie wymaga wyjaśnienia kilku podstawowych kwestii. Pierwsza z nich związana jest z przekształceniem stosunku pracy nauczyciela zawartego na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w stosunek pracy na podstawie mianowania. Sprawa ta jest ściśle uregulowana przez ustawodawcę w art. 10 ust. 5 – 7 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (DzU z 2006 r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.):
„5. Stosunek pracy z nauczycielem mianowanym i z nauczycielem dyplomowanym nawiązuje się na podstawie mianowania, jeżeli:
1) posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy obywateli państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych;
3) nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie;
4) nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie;
5) posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska;
6)
istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony.
5a. Stosunek pracy nawiązany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony przekształca się w stosunek pracy na podstawie mianowania z pierwszym dniem miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym:
1)
nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego, o ile spełnione są warunki określone w ust. 5;
2)
w przypadku nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego w czasie trwania umowy o pracę zostały spełnione warunki, o których mowa w ust. 5.
5b. Przekształcenie podstawy prawnej stosunku pracy, o którym mowa w ust. 5a, potwierdza na piśmie dyrektor szkoły.
6. W przypadku braku warunków do zatrudnienia nauczyciela, o których mowa w ust. 5 pkt 6, stosunek pracy z nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze, z zastrzeżeniem ust. 7.
7. W przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, w tym w trakcie roku szkolnego, z osobą rozpoczynającą pracę w szkole, z nauczycielem kontraktowym lub z nauczycielami, o których mowa w ust. 5, stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony.”
Z przytoczonego fragmentu art. 10 Karty Nauczyciela wynika, że samo uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego nie powoduje jeszcze automatycznego przekształcenia stosunku pracy nawiązanego na podstawie umowy o pracę w stosunek pracy na podstawie mianowania – muszą być bezwzględnie spełnione wszystkie przesłanki wskazane w tym przepisie. Pamiętać należy jednak, że zasadą jest zatrudnienie nauczyciela mianowanego na czas nieokreślony, a przyczyny które uniemożliwiają takie zatrudnienie należy interpretować w sposób ścisły – ich wykładnia nie może zależeć od swobodnego uznania dyrektora szkoły. Nie zmienia to faktu, że ocena wskazanych przez ustawodawcę warunków należy do kompetencji dyrektora szkoły. W szczególności przesłanką cenną jest kluczowe ustalenie czy
istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, a to tak naprawdę, w przypadku sporu z pracodawcą w sposób miarodajny może ocenić tylko sąd. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika w sposób jednoznaczny, czy umowa o pracę została zawarta z nauczycielem na czas nieokreślony, a co należy zaakcentować, nawiązanie stosunku pracy na podstawie mianowania wymaga kumulatywnego (łącznego) spełnienia wszystkich warunków wymienionych w art. 10 ust. 5 Karty Nauczyciela. Zakładając, że umowa o pracę została zawarta z nauczycielem na czas nieokreślony, w dalszej kolejności ustalić by należało, czy dyrektor szkoły miał możliwość zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony. W tym celu należałoby by przeanalizować szereg czynników związanych z polityką zatrudnienia w szkole, w tym także arkusz organizacyjny na kolejne lata szkolne – nie wystarczy analiza arkusza organizacyjnego w roku szkolnym obejmującym miesiąc, w którym nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego. Zwrócił na to uwagę Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 13.09.2006 r. (II PK 4/06 − opubl.: Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych rok 2007, Nr 17−18, poz. 249, 727) „[...] z natury rzeczy ocena, czy istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, w rozumieniu art. 10 ust. 5 pkt 6 Karty Nauczyciela, powinna uwzględniać dłuższą czasową perspektywę trwania takiej umowy. Z tego względu warunki te nie występują, jeżeli z oceny konkretnej sytuacji wynika, że możliwość zapewnienia takiego zatrudnienia występuje tylko w danym roku szkolnym, a szkoła nie planuje zajęć pozwalających na takie zatrudnienie w kolejnym roku.” Jeżeli w analizowanej sytuacji, wszystkie warunki określone w art. 10 ust. 5 Karty Nauczyciela są spełnione, to stosunek pracy nawiązany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony przekształci się z mocy prawa w stosunek pracy na podstawie mianowania (na zasadach określonych w art. 10 ust. 5a Karty Nauczyciela), a dyrektor szkoły ma obowiązek potwierdzić ten fakt na piśmie. Powinność ta ma charakter bezwzględny oraz deklaratoryjny (potwierdzającym tylko nabyte
Druga kwestia wymagająca wyjaśnienia związana jest z faktem łączenia różnego rodzaju tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych z uczniami albo na ich rzecz (tzw. pensum). Zasadniczo pensum określane jest na podstawie art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela i powinno być odzwierciedlone w arkuszu organizacyjnym szkoły. Łączenie różnego rodzaju pensum powinno mieć miejsce dopiero, gdy nie ma możliwości dalszego zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć. Kompetencje do określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć w różnym wymiarze, na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela otrzymał organ prowadzący szkołę, a ściślej rzecz ujmując rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa (art. 91d pkt 1 Karty Nauczyciela) i tam należy przede wszystkim szukać podstaw, które pozwalałby ustalić tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć, który obowiązuje danego nauczyciela. W przedstawionym stanie faktycznym sugeruję pisemne zwrócić się do dyrektora szkoły z prośbą o dokonanie ustalenia obowiązującego nauczyciela pensum wraz z podaniem podstawy prawnej, na której zostało ono oparte. Bez analizy obowiązującego w tym zakresie aktu prawa miejscowego nie można w sposób odpowiedzialny wyciągać żadnych wniosków.
Przedstawione w pytaniu zagadnienia wskazują na prawdopodobieństwo zaniedbań w sprawach kadrowych, których być może dopuszcza się dyrektor szkoły. Poza skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego, po uprzedniej próbie pisemnego wyjaśnienia budzących wątpliwości kwestii, sugeruję wystąpić do organu prowadzącego, z prośbą o przeprowadzenie w szkole kontroli, której przedmiot będzie dotyczył omawianych problemów.
Tomasz Lewicki – prawnik, specjalista z zakresu prawa oświatowego i prawa pracy, pracownik oświaty w samorządzie terytorialnym, nauczyciel przedmiotów prawniczych w zaocznej szkole policealnej.
Brak komentarzy