Plan nadzoru pedagogicznego
Odpowiada
11.02.2009



PYTANIE



Jaką strukturę powinien mieć plan nadzoru pedagogicznego? Co stanowi podstawę prawną jego tworzenia?




ODPOWIEDŹ



Jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego należy przygotować projekty najważniejszych planów i programów obowiązujących w nowym roku szkolnym. Najistotniejszym z nich jest
plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły. Przepisy narzucają obowiązek jego tworzenia – Rozporządzenie MEN z 15 grudnia 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (DzU, Nr 235, poz. 1703).
Przygotowuje go dyrektor szkoły i ponosi za niego odpowiedzialność. Do 15 września przedstawia go radzie pedagogicznej i radzie rodziców. Jak wynika z powyższego, rada pedagogiczna i rada rodziców nie uczestniczy w jego uchwalaniu, a jedynie przyjmuje go do wiadomości.


Plan nadzoru może mieć formę tabeli. Prosta konstrukcja ułatwia dokonanie oceny jego realizacji.
Sprawozdanie z realizacji planu przygotowuje dyrektor szkoły w formie pisemnej i przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców przed zakończeniem roku szkolnego (na zebraniu rady w czerwcu lub sierpniu).



Plan nadzoru pedagogicznego powinien być opracowany na podstawie informacji wynikających z:


– planu nadzoru pedagogicznego Kuratora Oświaty,


– wyników nadzoru pedagogicznego z lat poprzednich (wnioski z analizy osiągnięć edukacyjnych uczniów, wyniki egzaminów zewnętrznych i wewnętrznych, w tym wyniki próbnej matury, ocena sytuacji wychowawczej, wnioski pohospitacyjne),


– wniosków z posiedzeń rad pedagogicznych (zespołów, komisji),


– postulatów rady rodziców i samorządu uczniowskiego,


– dokumentacji szkolnej,


– przeprowadzonych badań wewnętrznych (autoewaluacja pracy szkoły),


– innych informacji dotyczących szkoły.



Priorytetem MEN w roku szkolnym 2008/2009 jest tematyka badań dotycząca skuteczności realizacji podstaw programowych w zakresie zagadnień związanych z nauczaniem i wychowaniem w kontekście praw człowieka.
Priorytety Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2008/2009 to:


– organizacja zajęć z języka obcego,


– diagnoza działań szkoły wynikających z analizy wyników egzaminów zewnętrznych w roku szkolnym 2007/2008,


– organizacja nauczania indywidualnego.







Przykładowy plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły






Podstawa prawna:


1. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (DzU z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).


2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (DzU, Nr 235, poz. 1703), obowiązujące od 3 stycznia 2007 roku.



Lucyna Gromiec – konsultant w Pracowni Doskonalenia Kadry Kierowniczej Oświaty i Doradztwa Metodycznego Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach; prowadzi szkolenia dla kierowniczej kadry oświatowej, rad pedagogicznych, nauczycieli oraz wychowawców; współautorka projektu edukacji prawnej społeczności szkolnej; nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Administracji Publicznej; ekonomista.

Komentarze

Dodaj komentarz

Brak komentarzy
Sonda

Czy przypadła Państwu do gustu nowa odsłona "Oświaty i Prawa"?

Stale się rozwijasz i szukasz nowych inspiracji?

Sprawdź ofertę NOE!

To największy w kraju ośrodek rozwijający kluczowe kompetencje nauczycieli


Zobacz
Poznaj naszą ofertę dla nauczycieli
Zobacz