Program sektorowy Comenius
21.12.2007
Comenius jest programem sektorowym projektu
Cele programu i jego odbiorcy
Program sektorowy Comenius oprócz realizacji celów projektu
Cele szczegółowe obejmują:
a) rozwijanie wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich oraz zrozumienia jej wartości wśród młodzieży i kadry nauczycielskiej,
b) pomoc młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego[1].
Z kolei cele operacyjne to:
a) poprawa pod względem jakościowym i ilościowym mobilności, w której uczestniczą uczniowie i kadra nauczycielska z różnych państw członkowskich,
b) poprawa pod względem jakościowym i ilościowym partnerstwa pomiędzy szkołami z różnych państw członkowskich, tak by objąć wspólnymi działaniami oświatowymi w okresie trwania programu przynajmniej 3 miliony uczniów,
c) zachęcanie do nauki nowożytnych języków obcych,
d) wspieranie tworzenia innowacyjnych i opartych na TIK (technologiach informacyjno-komunikacyjnych) treści, usług, metodologii uczenia oraz praktyk w zakresie uczenia się przez całe życie,
e) wzmacnianie jakości i wymiaru europejskiego kształcenia nauczycieli,
f) wspieranie poprawy metod dydaktycznych i zarządzania szkołami[2].
Podane cele są niezwykle istotne z punktu widzenia przygotowania projektu i wniosku aplikacyjnego. W grupie partnerów z krajów europejskich warto się zastanowić, w jaki sposób oraz w jakim stopniu planowane przedsięwzięcie projektowe odpowiada zaprezentowanym celom programu operacyjnego Comenius.
Projekty Comeniusa mogą być realizowane przez następujące rodzaje placówek (publicznych i niepublicznych):
• przedszkola,
• szkoły podstawowe,
• gimnazja,
• szkoły ponadgimnazjalne dla młodzieży,
• szkoły artystyczne I i II stopnia (prowadzące kształcenie ogólnokształcące łącznie z kształceniem artystycznym).
Z oferty Comeniusa mogą również korzystać:
· uczniowie,
· dyrektorzy szkół i placówek oświatowych,
· nauczyciele,
· osoby zarządzające systemem edukacji na szczeblu lokalnym, regionalnym i centralnym.
Kraje realizujące Comeniusa
Jednym z podstawowych zadań związanych z wdrażaniem projektu Comenius jest znalezienie szkół – placówek partnerskich.
Partnerów można szukać w:
· krajach członkowskich Unii Europejskiej (27 państw, jednak nie jest wskazane partnerstwo, w którym ten sam projekt realizują na przykład dwie szkoły polskie),
· krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG/EFTA) – Islandia, Lichtenstein, Norwegia,
· Turcji (kraj kandydujący do członkostwa w UE).
Istotną kwestią jest to, w jaki sposób szukać partnerów do projektu. Można skorzystać z następujących możliwości:
· Internet
W zasobach Sieci można skorzystać z portali, które posiadają forum poszukiwania partnerów (Partner Finding Forum) do projektu – www.myeurope.eun.org, www.europeanschoolnet.org, www.eun.org,
href="http://partbase.programkontoret.se/">http://partbase.programkontoret.se
Na tych stronach można się zapoznać z ofertą i oczekiwaniami szkół. Istnieje możliwość przygotowania i opublikowania oferty swojej szkoły po to, by być widocznym dla innych szkół – potencjalnych partnerów.
Duże możliwości w pozyskiwaniu partnerów daje także Akcja eTwinning. W jej ramach jest możliwa współpraca szkół w grupie międzynarodowej z wykorzystaniem mediów elektronicznych. Realizacja wspólnych przedsięwzięć Akcji stanowi podstawę kontynuacji partnerstwa m.in. w Comeniusie.
· Udział w seminariach kontaktowych w krajach europejskich
Seminaria są organizowane przez poszczególne Agencje Narodowe. Są kierowane do nauczycieli pracujących na poszczególnych etapach edukacyjnych. Dotyczą również konkretnej tematyki.
Nabór kandydatów na seminarium prowadzi Narodowa Agencja Programu
· Partnerstwa samorządów terytorialnych
Warto zwrócić uwagę na wykorzystanie już istniejących partnerstw międzynarodowych samorządów terytorialnych. W związku z tym należałoby wystąpić do organów samorządu z zapytaniem, w jaki sposób oraz na ile mógłby się zaangażować w poszukiwanie partnerów do projektu w partnerskich samorządach.
III.
Rodzaje projektów
Program sektorowy Comenius w ramach akcji zdecentralizowanych (zarządzanych bezpośrednio przez Narodowe Agencje Programu) stwarza możliwość zaangażowania się w różne projekty.
1.
Partnerskie projekty szkół
1.1 Wielostronne
· Czas realizacji – 2 lata.
· W skład grupy partnerskiej wchodzą co najmniej 3 szkoły z co najmniej 3 różnych krajów uprawnionych do udziału w programie.
· Tematyka: szkoły wspólnie realizują dowolnie wybraną tematykę, która jest przedmiotem ich zainteresowania.
· Projekty mogą się koncentrować na udziale uczniów lub kadry zarządzającej, pedagogicznej.
· W wyniku projektu powstaną produkty końcowe, czyli różnego rodzaju materialne rezultaty, wytwory będące efektem pracy uczniów, nauczycieli, na przykład publikacje, prace artystyczne, raporty z badań itp.
· Istotnym założeniem projektu jest mobilność nauczycieli i uczniów, przedstawicieli rady rodziców, przedstawicieli władz lokalnych (wizyty w szkołach partnerskich).
1.2 Dwustronne (bilateralne)
· Czas realizacji – 2 lata.
· W skład grupy partnerskiej wchodzą maksymalnie 2 szkoły z 2 różnych krajów uprawnionych do udziału w programie.
· Projekt koncentruje się na nauczaniu i promocji języków obcych.
· Uczestniczą w nim uczniowie, którzy ukończyli 12 lat.
· Istotą jest zaplanowanie wymiany uczniów (dla grupy co najmniej 10 osób), trwającej co najmniej 10 dni (wyjazd do szkoły partnerskiej, przyjazd partnerów do szkoły polskiej).
· Tematyka: szkoły wspólnie realizują dowolnie wybraną tematykę, która jest przedmiotem ich zainteresowania.
· W wyniku projektu powstaną produkty końcowe, czyli różnego rodzaju materialne rezultaty, wytwory będące efektem pracy uczniów, nauczycieli, na przykład publikacje, prace artystyczne, raporty z badań itp.
Termin składania wniosków dla partnerskich projektów szkół w 2008 roku wyznaczono na 15 lutego. Wniosek jest składany w macierzystej Agencji Narodowej.
2.
Kursy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli
Nauczyciele mogą się ubiegać o dofinansowanie udziału w kursach językowych i językowo-metodycznych (dla nauczycieli języków obcych) oraz tematycznych (dla nauczycieli, dyrektorów, pracowników oświaty w samorządach, wizytatorów) poza granicami kraju.
3.
Asystentura Comeniusa
Stwarza szansę na pozyskanie asystenta, studenta z zagranicy, który przyjeżdża na praktykę pedagogiczno-zawodową do szkoły. W ramach pobytu prowadzi zajęcia z języka obcego, przedmiotu, bierze aktywny udział w życiu szkoły i jej środowiska.
4.
Finanse
W nowej edycji Comeniusa kwota, którą otrzymuje szkoła, jest kwotą ryczałtową. Przyznany grant jest przeznaczony na pokrycie kosztów działań wykonywanych bezpośrednio w projekcie (w szkole), wyjazdów w ramach projektu.
Wielkość grantu jest uzależniona od:
· typu projektu,
· liczby osób biorących udział w wyjazdach.
W przypadku projektów wielostronnych wynosi:
· 8000 euro, przy założeniu co najmniej 4 mobilności (4 osób),
· 12000 euro, przy założeniu co najmniej 8 mobilności (8 osób),
· 16000 euro, przy założeniu co najmniej 12 mobilności (12 osób),
· 24000 euro, przy założeniu co najmniej 24 mobilności (24 osoby).
W przypadku projektów dwustronnych wynosi:
· 16000 euro, przy założeniu co najmniej 12 mobilności (12 osób) jednorazowo dla co najmniej 10 uczniów,
· 24000 euro, przy założeniu co najmniej 25 mobilności (25 osób) jednorazowo dla co najmniej 20 uczniów,
1, 2 Cele szczegółowe i operacyjne zostały przygotowane na podstawie decyzji nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiającej program działań w zakresie uczenia się przez całe życie, „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej” z 24.11.2006, L 327, s. 55.
Radosław Wróblewski - konsultant ds. edukacji europejskiej i funduszy dla edukacji w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Gorzowie Wielkopolskim
Brak komentarzy