Statut szkoły niepublicznej
01.08.2008
Szkoła lub placówka niepubliczna działa na podstawie statutu nadanego jej przez osobę prowadzącą. Jest to też podstawowy akt prawa wewnątrzszkolnego.
Statut szkoły lub placówki niepublicznej powinien określać:
1) nazwę, typ szkoły lub cel placówki oraz ich zadania;
2) osobę prowadzącą szkołę lub placówkę;
3) organy szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań;
4) organizację szkoły lub placówki;
5) prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów;
6) sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki;
7) zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki.
Więcej informacji szczegółowych, rozwijających poszczególne punkty (zapisy) w statucie należy szukać w przepisach wykonawczych, przede wszystkim w Rozporządzeniu MEN z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DzU, Nr 61, poz. 624 ze zmianami), gdzie w załącznikach znajdują się ramowe statuty dla różnych typów szkół.
Szkoły i placówki niepubliczne mogą zakładać osoby prawne i fizyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, zobowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
W tym celu należy złożyć zgłoszenie do ewidencji, które powinno zawierać statut szkoły lub placówki. W wypadku sprzeczności z obowiązującym prawem zapisów statutowych i wobec braku odpowiedzi na wezwanie o zmianę błędnych zapisów organ dokonujący rejestracji wydaje decyzję odmawiającą wpisu do ewidencji. Zatem wobec braku takiego wpisu szkoła niepubliczna nie powstaje. Warto tutaj wspomnieć o sankcji prawnej, kiedy w wypadku stwierdzenia w trybie nadzoru pedagogicznego, że działalność szkoły lub placówki jest sprzeczna z przepisami ustawy lub ze statutem, wówczas wpis do ewidencji podlega wykreśleniu. Wykreślenie to następuje mocą decyzji, w terminie, który zostaje w niej określony i jest równoznaczne z likwidacją szkoły lub placówki.
Zawartość statutu szkoły publicznej reguluje art. 60 ustawy o systemie oświaty, w którym mówi się, iż powinien on określać w szczególności:
1) nazwę i typ szkoły lub placówki oraz ich cele i zadania;
2) organ prowadzący szkołę lub placówkę;
3) organy szkoły lub placówki oraz ich kompetencje;
4) organizację szkoły lub placówki;
5) zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;
6) zasady rekrutacji uczniów;
7) prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.
Organ lub osoba zakładająca szkołę publiczną podpisuje akt założycielski oraz nadaje jej pierwszy statut. Obydwa te dokumenty przesyła się właściwemu kuratorowi oświaty oraz innym organom właściwym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołą lub placówką. Jeżeli statut w całości lub niektóre jego postanowienia są sprzeczne z prawem, wówczas kurator oświaty (dla szkół i placówek artystycznych minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego) może uchylić cały statut albo niektóre jego postanowienia. Następuje to wskutek decyzji administracyjnej, od której organowi nadającemu statut przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w terminie dwóch tygodni przez kuratora oświaty. W wypadku podtrzymania niekorzystnej decyzji przez ministra można skorzystać jeszcze z prawa zaskarżenia decyzji do sądu administracyjnego.
Można powiedzieć, że w przepisach dopuszcza się większą swobodę tworzenia statutu szkoły niepublicznej dla organu, który go nadaje. Różne mogą być też zapisy statutowe zależnie od typu szkoły, na przykład szkoła dla młodzieży, szkoła dla dorosłych. Za każdym razem muszą bazować na delegacji ustawowej i przepisach wykonawczych.
Należy również zwrócić uwagę, aby tworząc statut niezależnie od typu szkoły uczynić go przejrzystym i zrozumiałym dla osób, którym będzie udostępniony, czyli dla uczniów słuchaczy, rodziców, nauczycieli. Jest to wewnątrzszkolny akt prawny o charakterze ogólnym, dlatego doprecyzowanie, uszczegółowienie zapisów w nim zawartych powinno znajdować się w regulaminach, zarządzeniach, do których zapisy statutowe będą się tylko odwoływały. Te delegacje do przepisów wykonawczych pozwolą na zachowanie przejrzystości statutu. Ma to tym większe znaczenie, że zmieniają się przepisy oświatowe i jesteśmy zobowiązani do wprowadzenia tych zmian w statucie, czyli dokonania jego nowelizacji. Łatwiej i szybciej jest dokonać zmian w regulaminie, czy też opracować nową procedurę postępowania i wprowadzić ją w życie poprzez wydanie zarządzenia niż przygotować nowy statut, zwłaszcza, że wprowadzenie takiej zmiany w statucie wymaga odpowiedniego trybu postępowania.
Konstruując statut, należy też kierować się zasadami konstrukcji aktów prawnych określonych w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie zasad techniki prawodawczej (DzU, Nr 100, poz. 908).Rozporządzenie to określa między innymi podstawową jednostkę redakcyjną dla statutu, czyli paragraf. Może on być podzielony na ustępy (oznaczone cyfrą arabską z kropką bez nawiasu, np. 1. 2. itd.), te z kolei na punkty (oznaczone cyfrą arabską z nawiasem po prawej stronie, np. 1) 2) itd.), punkty na litery (małe litery alfabetu łacińskiego z wyłączeniem liter „polskich”, z nawiasem po prawej stronie, np. a) b) itd.), a litery na tiret [–]. Należy pamiętać o zachowaniu ciągłości numeracji w obrębie paragrafu, ustępu oraz punktu.
1.
Nazwa szkoły
2.
Siedziba szkoły
3.
Organ prowadzący
4.
Typ szkoły i jej zadania
Organami
1. Dyrektor
2. Wicedyrektor
3. Rada Pedagogiczna
4. Samorząd słuchaczy
1.
Dyrektor szkoły w szczególności:
2.
Wicedyrektor szkoły w szczególności
3.
Rada Pedagogiczna w szczególności:
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Rada Pedagogiczna ustala Regulamin swej działalności. Zebrania Rady są protokołowane. W Regulaminie działalności Rady Pedagogicznej szczegółowo można określić inne zadania oraz uszczegółowić zasady działania Rady oraz wykonywania kompetencji stanowiących i opiniujących.
4.
Samorząd słuchaczy:
1.
Organizacja szkoły:
W części dotyczącej organizacji szkoły można też umieścić:
Prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły:
Prawa i obowiązki nauczycieli:
Prawa i obowiązki pracowników na stanowiskach administracyjnych
Prawa i obowiązki słuchaczy:
Słuchacz (uczeń) może być skreślony z listy słuchaczy szkoły gdy:
Zasady przyjmowania słuchaczy do szkoły:
Uzyskiwanie środków finansowych na działalność szkoły:
1. (
2.
3.
4. Statut wchodzi w życie ......................
Joanna Oczkowicz – Centrum Usług Edukacyjnych "Prymus" Nowy Sącz
Brak komentarzy