Kontrola zarządcza
Odpowiada
25.02.2011
Zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych, dyrektor zobowiązany jest do wdrożenia w swojej placówce kontroli zarządczej.
W praktyce oznacza to konieczność opracowania niezbędnej dokumentacji oraz procedur do każdego elementu kontroli, zgodnie z 22 standardami określonymi w Komunikacie Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r. Tymczasem przepisy zostały sformułowane w wyjątkowo skomplikowanym i niezrozumiałym języku, co powoduje, że są trudne do wdrożenia w praktyce. Jaką zatem dokumentację powinien posiadać dyrektor? Proszę o wzory dokumentów, procedur, regulaminów.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2009 r. nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) wprowadziła kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych. Zgodnie z art. 68 kontrolę zarządczą stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
2) skuteczności i efektywności działania;
3) wiarygodności sprawozdań;
4) ochrony zasobów;
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7) zarządzania ryzykiem.
W myśl art. 69 ust. 1 pkt kontrola zarządcza w sektorze finansów publicznych należy do obowiązków:
1) kierownika jednostki (np. samorządowej jednostki organizacyjnej);
2) wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka województwa – kontrola zarządcza w jednostce samorządu terytorialnego;
3) ministra w kierowanym przez niego dziale administracji rządowej.
Ustawa nie precyzuje, jak zorganizować kontrolę zarządczą. Istotne jest, aby służyła realizacji celów i zadań jednostki poprzez monitorowanie ich realizacji.
Komunikat Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych nr 23 (DzUrz MF z 2009 r. nr 15, poz. 84), ogłoszony na podstawie art. 69 ust. 3 ustawy, zawiera ogólne wskazówki dotyczące zasad tworzenia, oceny i doskonalenia systemów kontroli zarządczej. Wskazówki te nie mają charakteru prawa powszechnie obowiązującego, dlatego nie ma obowiązku ścisłego stosowania się do nich. Budując system kontroli zarządczej w jednostce, należy uwzględnić specyfikę zadań jednostki oraz warunki jej funkcjonowania.
Wprawdzie kontrola zarządcza jest pojęciem nowym, wprowadzonym ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jednakże wiele jej elementów funkcjonowało już w poprzednim stanie prawnym jako kontrola finansowa. Dlatego nie ma potrzeby tworzenia od podstaw całego systemu kontroli i związanych z nim procedur i dokumentów. Wystarczy dostosować i uzupełnić istniejące oraz wypracować nowe dotyczące tych sfer funkcjonowania jednostki, których nie obejmowała kontrola finansowa. Pomocne powinny się okazać wspomniane standardy kontroli zarządczej.
Standardy zostały przedstawione w pięciu grupach odpowiadających poszczególnym elementom kontroli zarządczej. Uzupełniłam je wyjaśnieniami i przykładami zaczerpniętymi z zamieszczonych na stronie Ministerstwa Finansów
A. ŚRODOWISKO WEWNĘTRZNE
1. Przestrzeganie wartości etycznych przez osoby zarządzające i pracowników. Nie ma prawnego obowiązku tworzenia kodeksów etycznych. Warto natomiast wspólnie opracować sposób postępowania w sytuacjach, które mogą być uznane za wątpliwe etycznie, np. przyjmowanie prezentów, udzielanie korepetycji własnym uczniom.
Przykładowe nieprawidłowości to: mobbing, korupcja. Postępowania dyscyplinarne i kary dyscyplinarne mogą świadczyć o wątpliwej postawie etycznej.
2. Kompetencje zawodowe pracowników i osób zarządzających. Należy zapewnić rozwój kompetencji zawodowych pracowników jednostki i osób zarządzających (m.in. w ramach WDN). Proces zatrudnienia powinien być prowadzony w sposób zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy (regulamin naboru nowych pracowników).
3. Struktura organizacyjna
4. Delegowanie uprawnień
B. CELE I ZARZĄDZANIE RYZYKIEM
Zarządzanie ryzykiem ma na celu zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia celów i realizacji zadań. Proces zarządzania ryzykiem powinien być dokumentowany.
5. Misja, czyli cel istnienia jednostki. Cel istnienia szkoły z pewnością zawarty jest w jej statucie. Można go znaleźć w ustawie o systemie oświaty.
6. Określanie celów i zadań
7. Identyfikacja ryzyka
8. Analiza ryzyka –
9. Reakcja na ryzyko
Przykłady nieprawidłowości to: brak systemu zarządzania ryzykiem, niepodjęcie działań w przypadku zmaterializowania się ryzyka, niezrealizowanie istotnego celu lub zadania.
C. MECHANIZMY KONTROLI
Mechanizmy kontroli powinny być efektywne, tzn. skutecznie ograniczać dane ryzyko przy najmniejszych możliwych kosztach.
10. Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej
11. Nadzór nad wykonaniem zadań w celu ich oszczędnej, efektywnej i skutecznej realizacji.
12. Ciągłość działalności
13. Ochrona zasobów
14. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych, tzn.:
a) rzetelne i pełne dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych, w szczególności prowadzony jest rejestr umów, zleceń, zamówień itp., przechowuje się oryginały umów, zleceń i zamówień oraz pełną dokumentację dotyczącą naboru pracowników i postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
b) zatwierdzanie (autoryzacja) operacji finansowych przez kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnione;
c) podział kluczowych obowiązków dotyczących prowadzenia, zatwierdzania, rejestrowania i sprawdzania operacji finansowych i gospodarczych; każdą taką operację prowadzą co najmniej dwie osoby;
d) weryfikacja operacji finansowych i gospodarczych przed i po realizacji, np. ilość dóbr fakturowych jest weryfikowana z ilością dóbr otrzymanych.
15. Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych
D. INFORMACJA I KOMUNIKACJA
Efektywny system komunikacji powinien zapewnić nie tylko przepływ informacji, ale także ich właściwe zrozumienie przez odbiorców.
16.
17. Komunikacja wewnętrzna
18. Komunikacja zewnętrzna
Przykłady nieprawidłowości to: brak skutecznego systemu informowania o zmianie przepisów i procedur, błędne informacje lub brak informacji wymaganych prawem na stronie internetowej, w BIP.
E. MONITOROWANIE I OCENA
19. Monitorowanie systemu kontroli zarządczej
20. Samoocena
21. Audyt wewnętrzny
22. Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
Nie ma jednolitych wzorów dokumentów, regulaminów, instrukcji i procedur z zakresu kontroli zarządczej, tak jak nie ma jednego sposobu prowadzenia tej kontroli. Najlepszym rozwiązaniem jest wypracowanie własnego sposobu dokumentowania działań. Oczywiście można skorzystać z gotowych wzorów zamieszczonych w publikacjach na ten temat. Warto je jednak modyfikować odpowiednio do potrzeb i specyfiki zarządzanej jednostki. Nie ma prawnego obowiązku ujmowania wypracowanych procedur w jeden regulamin kontroli zarządczej, mogą one funkcjonować w ramach odrębnych regulaminów. Warto jednak dla celów porządkowych sporządzić rejestr (spis) regulaminów, instrukcji, procedur i dokumentów dotyczących kontroli zarządczej.
Należy pamiętać, że kontrola zarządcza to przede wszystkim działania potwierdzone różnorodną dokumentacją. Powinna być prowadzona w sposób efektywny i oszczędny, aby nadmiar dokumentacji nie przesłonił właściwego celu kontroli zarządczej, jakim jest realizacja celów i zadań jednostki.
Krystyna Więcławska-Stysz – prawnik, zajmuje się prawem pracy i prawem oświatowym
Brak komentarzy