Regulamin rady pedagogicznej
Odpowiada



PYTANIE



W jakiej formie powinien być opracowany regulamin rady pedagogicznej i jakie przepisy prawa o tym stanowią?




ODPOWIEDŹ



Obowiązek opracowania regulaminu rady pedagogicznej wynika wprost z delegacji ustawowych. Dokumentem prawnym stanowiącym podstawę przygotowania i ustanowienia regulaminu porządkującego zasady funkcjonowania rady pedagogicznej jest ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Art. 43 ust. 2 stanowi, iż



Rada pedagogiczna

ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady są protokołowane
.


Tak, więc ustalenie regulaminu rady pedagogicznej jest jej obowiązkiem i powinno nastąpić już na jej pierwszym posiedzeniu. Treści regulaminu ustawa nie określa, można jednak zakładać, że powinien on być uszczegółowieniem i rozwinięciem przepisów ustawy oraz statutu szkoły
. Przykładowo dokument ten powinien regulować:







  1. Postanowienia ogólne



    1. Na jakiej podstawie działa rada pedagogiczna,




    2. Kto wchodzi w skład rady,




    3. Kto jest przewodniczącym rady,




    4. Obowiązki przewodniczącego rady,




    5. Zasady wyboru protokolanta itp.









  2. Prawa i obowiązki członków rady pedagogicznej



    1. Obowiązek obecności na zebraniach rady,




    2. Usprawiedliwianie nieobecności,




    3. Prawo udziału w dyskusji,




    4. Prawo głosu itp.









  3. Zebrania rady pedagogicznej i sposób ich zwoływania



    1. Terminy obrad




    2. Sposób informowania o terminie i porządku obrad poprzez wskazanie czasokresu pomiędzy datą powiadomienia a datą zebrania,




    3. Zwyczajowy przyjęty w szkole sposób zawiadamiania (na piśmie, drogą elektroniczną, wywieszenie ogłoszenia, zarządzenie)









  4. Tryb podejmowania uchwał i sposób protokołowania zebrań



    1. Podejmowanie uchwał




    2. Sposób głosowania, powoływanie komisji skrutacyjnej, prawo wnoszenia zastrzeżeń do uchwały,




    3. Sposób protokołowania,




    4. Zasady dokonywania poprawek i skreśleń,




    5. Prawo wglądu do protokołu.









  5. Postanowienia
    końcowe



    1. Kiedy regulamin wchodzi w życie,




    2. W jaki sposób dokonuje się jego noweli,




    3. Podpis przewodniczącego rady pedagogicznej.










Przykładowy Regulamin Rady Pedagogicznej
Szkoły X w Ygrekowie

ustalony na podstawie art. 43 ust.2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty


Rozdział 1



Postanowienia ogólne


§ 1


1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły działającym na podstawie ustawy o systemie oświaty, statutu szkoły i niniejszego regulaminu.


2 W skład rady wchodzą wszyscy zatrudnieni w niej nauczyciele.


3. W zebraniach rady mogą brać udział osoby zaproszone przez dyrektora szkoły lub przez radę za pośrednictwem dyrektora szkoły. Osoby te mogą uczestniczyć w posiedzeniu rady pedagogicznej z głosem doradczym.


4. Osoby uczestniczące w posiedzeniu rady z głosem doradczym mogą brać udział w dyskusji, ale nie w głosowaniach. Uczestniczą tylko w tej części zebrania, która wiąże się z celem ich zaproszenia.


§ 2


1. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.


2. Do obowiązków Przewodniczącego rady należy: przygotowanie projektu porządku zebrania i ustalenie daty, godziny i miejsca spotkania, powiadomienie członków rady, prowadzenie spotkań rady, podpisywanie uchwał i protokołów, realizacja uchwał.


3. Przewodniczący może wskazać lub wyznaczyć zastępcę przewodniczącego obrad.


4. W razie przemijającej przeszkody w sprawowaniu funkcji przewodniczącego, dyrektor szkoły może przekazać pełnienie tej funkcji innemu nauczycielowi zajmującemu stanowisko kierownicze, w pierwszej kolejności wicedyrektorowi.


§ 3


1. Rada pedagogiczna może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe.


2. Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego.


§ 4


1. Rada pedagogiczna powierza funkcję protokolanta osobie będącej członkiem rady.


2. Protokoły mogą być prowadzone w wersji elektronicznej.


Rozdział 2



Prawa i obowiązki członków rady pedagogicznej


§ 5


1. Członkowie rady pedagogicznej mają obowiązek uczestniczenia w zebraniach rady pedagogicznej.


2. Członkowie rady potwierdzają swój udział w zebraniu podpisem na liście obecności


3. O nieobecnościach na zebraniu członek rady pedagogicznej zobowiązany jest powiadomić przewodniczącego i przedstawić odpowiednie usprawiedliwienie.


4. Członkowie rady mają obowiązek zachowania pełnej poufności spraw omawianych w czasie posiedzeń rady.


5. Członkowie rady pedagogicznej mają prawo wypowiadania własnej opinii na każdy omawiany temat.


6. Członkowie maja prawo do głosowania na równych prawach


Rozdział 3



Zebrania rady pedagogicznej i sposób ich zwoływania


§ 6


1 Rada pedagogiczna obraduje w terminach ustalonych w harmonogramie rocznym a w szczególności: przed rozpoczęciem roku szkolnego, na zakończenie każdego semestru, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych, w miarę bieżących potrzeb.


2. Zebrania rady mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego rady pedagogicznej oraz na wniosek organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, rady szkoły, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.


3. Wniosek należy złożyć na ręce dyrektora. Inicjator powinien określić zwięźle cel jego skierowania.


4. Wnioskodawcom przysługuje prawo proponowania terminu zebrania, lecz ostateczna decyzja w tej sprawie należy do przewodniczącego.


5. Przewodniczący powiadamia członków rady, co najmniej 7 dni przed terminem zebrania.


6. Posiedzenia rady pedagogicznej zwołane w trybie pilnym nie wymagają przestrzegania 7-dniowego terminu.


7. Zawiadomienie o terminie posiedzenia rady pedagogicznej podane jest do wiadomości w drodze zarządzenia dyrektora szkoły.


§ 7


1.. Zebrania rady odbywają się w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych.


2. Uczestnictwo w zebraniach rady jest obowiązkowe.


3. Niezbędne kworum wynosi zawsze połowę członków rady, w obecności mniejszej liczby osób rada nie jest władna podejmować żadnych rozstrzygnięć.


4. Przed rozpoczęciem posiedzenia następuje stwierdzenie prawomocności obrad, a następnie rada zatwierdza ich porządek w drodze głosowania.


5. Bezpośrednio przed głosowaniem członkowie rady mogą zgłaszać uwagi i zastrzeżenia oraz propozycje uzupełniania porządku.


6. Propozycje i wnioski formalne poddawane są pod głosowanie.


§ 8


1. Sprawy omawiane na posiedzeniach rady pedagogicznej są objęte tajemnicą służbową, która obowiązuje wszystkich uczestników posiedzeń.


Rozdział 4



Tryb podejmowania uchwał i sposób protokołowania zebrań


§ 9





  1. Uchwały rady pedagogicznej w zakresie jej kompetencji stanowiących i opiniodawczych określa ustawa o systemie oświaty (art. 41 ust.1, 2).




  2. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.




  3. Uchwała powinna zawierać: tytuł, podstawę prawną, tekst uchwały i podpis przewodniczącego.




  4. Treści uchwał nie zamieszcza się w protokołach posiedzeń rady pedagogicznej – są one gromadzone w odrębnej teczce uchwał.




  5. Uchwały rady pedagogicznej numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.




  6. Integralną częścią uchwał są załączniki.




  7. Uchwały podjęte przez radę obowiązują wszystkich członków rady pedagogicznej.





§ 10





  1. Głosowanie przeprowadza osoba prowadząca zebranie.




  2. W głosowaniu jawnym członkowie rady głosują przez podniesienie ręki.




  3. Na wniosek członka rady i po uzyskaniu akceptacji większości, przewodniczący zebrania ma prawo zarządzić głosowanie tajne.




  4. W głosowaniu tajnym członkowie rady głosują specjalnie przygotowanymi kartami do głosowania.




  5. Głosowanie przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna, wybierana spośród członków rady.





§ 11





  1. Rada pedagogiczna wyraża opinię, uzgodnioną w drodze głosowania. Tryb głosowania jest taki sam, jak przy podejmowaniu uchwał.





§ 12





  1. Posiedzenia rady pedagogicznej są protokołowane.




  2. Protokoły zamieszczone są w księdze protokołów (dopuszcza się wersje elektroniczną).




  3. Protokół zebrania rady zawiera: numer, datę, miejsce zebrania, nr podjętych uchwał, stwierdzenie prawomocności obrad, listę członków rady, zatwierdzony porządek obrad, przebieg zebrania, zgłoszone i uchwalone wnioski, podpisy przewodniczącego i protokolanta.




  4. Protokół zebrania jest dostępny dla członków rady - do terminu następnego zebrania każdy z członków ma prawo zapoznania się z protokołem i wniesienia poprawek do swojej wypowiedzi.





Rozdział 5



Postanowienia końcowe


§ 13





  1. Zmiany w regulaminie dokonywane są w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia.




  2. Uchwała wprowadzająca zmiany podaje nową treść aktualnych przepisów.




  3. W przypadku znacznej liczby zmian, przewodniczący rady opracowuje i podaje radzie do zatwierdzenia nowy tekst regulaminu.




  4. Regulamin wchodzi w życie z dniem……………………….





…………………………………………………………………



Podpis przewodniczącego rady pedagogicznej


Podstawa prawna:





  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.






Lucyna Gromiec – Konsultant w Pracowni Doskonalenia Kadry Kierowniczej Oświaty i Doradztwa Metodycznego Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, prowadzi szkolenia dla kierowniczej kadry oświatowej, rad pedagogicznych, nauczycieli oraz wychowawców, współautorka projektu edukacji prawnej społeczności szkolnej, nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Administracji Publicznej, ekonomista

Komentarze

Sonda

Czy przypadła Państwu do gustu nowa odsłona "Oświaty i Prawa"?

Stale się rozwijasz i szukasz nowych inspiracji?

Sprawdź ofertę NOE!

To największy w kraju ośrodek rozwijający kluczowe kompetencje nauczycieli


Zobacz
Poznaj naszą ofertę dla nauczycieli
Zobacz