Harmonogram zebrań rady pedagogicznej
Odpowiada



PYTANIE



Czy wszystkie terminy zwoływania posiedzeń rady pedagogicznej regulowane są w sposób ustawowy? Czy można zaplanować zebranie rady w sobotę?




ODPOWIEDŹ



Zebrania rady pedagogicznej zwoływane są w sposób
obligatoryjny i
fakultatywny.



Obligatoryjne posiedzenia rady pedagogicznej dotyczą zebrań w sprawach:


· organizacyjnych (porządkowych szkoły),


· klasyfikacyjnych (zatwierdzanie wyników klasyfikowania i promowania uczniów).


Mają one mniej więcej określony termin i określony formalny przebieg.


Art. 40 ust. 5 ustawy o systemie oświaty „
Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie(semestrze) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb (...)”
.



Fakultatywne zebrania rady pedagogicznej zwołuje się ze względu na konieczność przedyskutowania ważnych spraw szkoły (np. wydarzenia, rocznice itp.). O terminie i potrzebie zebrania decyduje wówczas dyrektor szkoły zgodnie z zaplanowanym przez siebie terminarzem posiedzeń rady pedagogicznej.


Rada pedagogiczna może spotykać się również w celach szkoleniowych – patrz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r.
w sprawie podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli (…)
.


W odróżnieniu od innych spotkań rady szkoleniowe mogą odbywać się w dowolnym czasie. Nie wymaga się też
quorum, co nie oznacza, że nauczycieli nie obowiązują te same reguły obecności, jak w przypadku innych zebrań. Protokół z rady szkoleniowej może mieć formę bardzo zwięzłą, a materiały lub program szkolenia stanowią załącznik do niego.



Przykład rocznego harmonogramu posiedzeń rad pedagogicznych







Miesiąc





Tematyka zebrań






Sierpień




Rada organizacyjna i kwalifikacyjna (m.in. zatwierdzenie planu pracy szkoły oraz wyników egzaminów kwalifikacyjnych i poprawkowych).






Październik




Rada organizacyjna


Przyjęcie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli.






Listopad




Rada szkoleniowa, np. zmiany w prawie oświatowym.






Styczeń




Rada klasyfikacyjna – zatwierdzenie wyników klasyfikacji semestralnej uczniów.






Marzec




Rada szkoleniowa, np. egzaminy zewnętrzne – organizacja, harmonogram, procedura itp.






Kwiecień




Rada klasyfikacyjna (klasy maturalne).






Czerwiec




Rada klasyfikacyjna – zatwierdzenie wyników klasyfikowania i promowania uczniów.


Rada organizacyjna – podsumowanie pracy szkoły oraz wnioski na następny rok szkolny.







Uwaga!


Jeżeli nie zachodzą specyficzne okoliczności, posiedzenia rady pedagogicznej powinny odbywać się po zakończeniu zajęć dydaktycznych. Do wszystkiego jednak należy podchodzić racjonalnie i rozsądnie. Jeżeli zajęcia trwają do 16.00 i dłużej, to można w dniu posiedzenia rady pedagogicznej zorganizować w szkole skrócone lekcje. Jednak taka organizacja dnia powinna się odbyć po wcześniejszym powiadomieniu rodziców oraz w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę. Posiedzenia rady pedagogicznej potrafią być wielogodzinne. Gdyby tak rygorystycznie podchodzić do zapisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.), to codzienne funkcjonowanie szkół w znaczny sposób odbiegałoby od rzeczywistości (nie odbywałyby się bowiem żadne uroczystości, akademie, konkursy czy też próbne sprawdziany/egzaminy). Należy więc podchodzić rozsądnie do organizacji posiedzeń rady pedagogicznej, która przecież posiada swoje umocowanie w systemie oświaty.
Niezalecane jest też organizowanie spotkań w soboty, które są dniami wolnymi od pracy. Art. 42c ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela wyraźnie stanowi, że nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy.


Należy także pamiętać, że
udział nauczycieli w posiedzeniach rady pedagogicznej odbywa się w ramach obowiązującego nauczyciela 40-godzinnego czasu pracy (nieobecność na radzie jest traktowana jak nieobecność w pracy).


Podstawy prawne:


1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,


2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,


3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r.
w sprawie podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli (…)
,


4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).



Lucyna Gromiec – konsultant w Pracowni Doskonalenia Kadry Kierowniczej Oświaty i Doradztwa Metodycznego Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, prowadzi szkolenia dla kierowniczej kadry oświatowej, rad pedagogicznych, nauczycieli oraz wychowawców, współautorka projektu edukacji prawnej społeczności szkolnej, nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Administracji Publicznej, ekonomista

Komentarze

Brak komentarzy
Sonda

Czy przypadła Państwu do gustu nowa odsłona "Oświaty i Prawa"?

Stale się rozwijasz i szukasz nowych inspiracji?

Sprawdź ofertę NOE!

To największy w kraju ośrodek rozwijający kluczowe kompetencje nauczycieli


Zobacz
Poznaj naszą ofertę dla nauczycieli
Zobacz